/  Beethoven har aldrig varit i Japan

 

– Varför vill de lyssna på en pianist som har fel blod?

Den japanska pianisten Asuka Nakamura försöker sätta sig in i de västerländska tonsättarnas värld. Hon går på gatorna de gick, sitter i kyrkoekan de verkade i, går i deras skogar för att göra det till en del av sitt inre och sitt spel. Men när hon ska spela Beethovensonaterna, en Bibel i den klassiska pianorepertoaren, får hon en kris och kan inte spela längre Bland smuts och flyttkartonger möter vi henne när hon försöker göra upp med sina rötter.

“Beethoven har aldrig varit Japan” förmedlar berättelsen om att försöka bli mer västerländsk; att göra om sitt inre för att passa in. Vi arbetar med dokumentärt filmmaterial från Asukas liv och väver in i konserten.  Genom att ge Asuk en röst jämsides de klassiska tonsättargiganterna undersöker vi också hierarkierna. Föreställningen ställer frågor kring hur man införlivar en främmande kultur i sitt liv och vad det gör med ens identitet.

Konserter genomföres 2013-14 på Norrlandsoperan, Vandalorum konsthall, Palladium i Malmö, Atalante i Göteborg,  Teater Giljotin i Stockholm.

“Konserten blev ett personligt vittnesbörd med en dokumentär verklighetsskildring i kontrast till klassiska musikens ibland stela uppförandekodex. Försiktigt har hon närmat sig musikens innersta väsen, den hon nu har tillräckligt mycket av i sitt blod.” ur recension Västerbottens-Kuriren.

Malin Korkeasalo och Hanna Cecilia Lindkvist, filmfotografi och klippning